سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا (content management system) یا cms سیستم نرم افزاری یا در واقع برنامه ای است که برای مدیریت ظاهر و باطن محتوای سایت خود از آن بهره می گیریم . سیستم مدیریت محتوا دو نوع است :

1. اشتراکی (SAAS) :امکان دسترسی به کد ها وجود ندارد و باید آن را از شرکت های ارائه دهنده سیستم مدیریت محتوا اشتراکی خریداری کرد .

به نصب و راه اندازی نیاز دارند .
رایگان بوده ولی برای توسعه آنها نیاز به پرداخت هزینه است .
هاست و سرور را خودمان باید تهیه کنیم .


2.متن باز (open source) : امکان دسترسی به کد ها وجود دارد و میتوان تغییرات دلخواه را در آن اعمال کرد .


به نصب و راه اندازی نیاز ندارند .
هاست و سرور را شرکت سیستم مدیریت محتوا ارائه می دهد .
رایگان نبوده و طبق نیاز ما هزینه ها محاسبه می شوند .

از بهترین انواع آن عبارتند از :جوملا - وردپرس - دروپال


از ورد پرس میتوان برای راه اندازی سایت های کوچک و شخصی و وبلاگ و یا وبسایت خبری و از این دست بهره گرفت . اما اگر بخواهیم وبسایت بزرگ مانند فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم ، ورد پرس پاسخگوی نیاز ما نخواهد بود و ما نیاز به cms قدرتمندتری هستیم .

سیستم مدیریت محتوای جوملا پاسخگوی انواع سایت های کوچک و بزرگ است و سایت هایی مانند کسب و کارهای اینترنتی میتوانند از آن استفاده کنند.


از انواع دیگر cms میتوان به دروپال اشاره کرد . سرعت و امنیت بالا و پشتیبانی قدرتمند از ویژگی های بارز دروپال است .


از انواع سیستم مدیریت محتوای اشتراکی نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد :
ویکس (Wix) - اسکوئر اسپیس (squarespace) - پرتال (portal)

ویکس یک سایت ساز رایگان است اما تبلیغاتی را در سایت ما قرار می دهد . کار با آن آسان است اما از جمله ایرادات نسخه رایگان آن این است که از بعضی افزونه ها مانند گوگل آنالیتیکس پشتیبانی نمی کند و اینکه نمی توانیم از دامنه خودمان به طور مستقیم استفاده کنیم . یعنی نام دامنه ما پسوند هایی خواهد داشت . مانند :             نام دامنه/ username.wix.com


اسکوئر اسپیس نیز شبیه ویکس است با این تفاوت که نسخه رایگان ندارد و باید از همان ابتدا هزینه پرداخت کرد و تعداد قالب های آن از ویکس کمتر است.


سایت ساز پرتال برای کاربران ایرانی ساخته شده و ساده ترین روش راه اندازی وب سایت است .

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا برای سایت ها و وبلاگ ها می باشد و با زبان برنامه نویسی php نوشته شده و از دیتابیس MySQL استفاده میکند . با نصب نرم افزار وردپرس روی سرور، امکان مدیریت محتوا به آسانی فراهم می شود. سیستم وردپرس از لحاظ موتورهای جستجو یا سئو، از لحاظ سرعت بارگزاری، کیفیت خدمات، آسانی کاربرد و همچنین امنیت و افزونه های مختلف جایگاه بسیار خوبی دارد و برای سایت هایی که از میزبانی وردپرس استفاده می کنند ، پیشنهاد مناسبی است .