سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه اندازی سایت

 برای راه اندازی یک وب سایت ما نیاز به دو چیز داریم :

 1. دامنه

 2. هاست

به زبان ساده دامنه در واقع نام سایت و هاست فضای مورد نیاز سایت است .

این دو توسط شرکت های فروش دامنه و شرکت های هاستینگ به فروش می رسند .

در ابتدا باید به سایت nic.ir مراجعه کرده و از قسمت ساختن شناسه کاربری ، شناسه ایرنیک دریافت نمائیم. بعد از پایان مراحل دریافت شناسه ، ایمیلی از طرف nic.ir برای ما ارسال می شود که حاوی یک رمز عبور موقت و یک لینک است . ما باید به لینک ارسالی مراجعه کرده و با رمز عبور موقت وارد سیستم شویم و رمز عبور خود را تغییر دهیم . به مدت 7 روز فرصت داریم تا فرایند تغییر رمز را انجام دهیم . در غیر اینصورت بعد از گذشت این مدت ، شناسه ایرنیک اختصاص داده شده به ما ، دیگر در اختیار ما نخواهد بود و مجبوریم مجددا درخواست شناسه ایرنیک نمائیم .
مرحله دوم ثبت دامنه است . برای این کار به سایت های فروش دامنه مراجعه کرده و در قسمت whois نام دامنه مورد نظرمان را وارد می کنیم تا مطمئن شویم دامنه ای که قصد ثبت آن را داریم ، آزاد است یا نه .
هر دامنه تنها می تواند متعلق به یک نفر باشد . بنابراین تنها در صورت آزاد بودن دامنه مورد نظرمان می توانیم آن را به ثبت برسانیم .
بعد از انجام فرایند ثبت دامنه و پرداخت هزینه آن ، باید چند روز صبر کنیم تا دامنه درخواستی به نام ما ثبت شود . برای مطلع شدن از وضعیت ثبت دامنه درخواستیمان ، به سایت nic.ir مراجعه کرده و وارد سامانه می شویم . در بخش کاربری ما ، وضعیت دامنه نوشته شده است . ممکن است برای ثبت نهایی ، درخواست ارسال مدارک از ما شده باشد . که البته هم اکنون تنها برای دامنه هایی با اسامی خاص چنین درخواستی برای ما ارسال می شود ولی برای دامنه های با اسم های معمولی بدون نیاز به ارسال مدارک ، آن دامنه به نام ما ثبت می شود .
مرحله سوم خرید هاست است . هاست مورد نظر خود را می توانیم از شرکت های هاستینگ تهیه نمائیم . بعد از تهیه هاست مورد نظرمان ، ایمیلی حاوی Dns , pass , user های هاست برای ما ارسال می شود . حال ما باید مجددا به سایت nic.ir مراجعه کنیم و در بخش کاربری خود ِDns ها را روی دامنه ست کنیم .
مرحله چهارم نصب سیستم مدیریت محتوا بر روی هاست است . به عنوان مثال می توانیم wordpress را دانلود کرده و وارد c-panel هاست شده و ورد پرس را نصب کنیم .
اکنون هاست ما آماده نوشتن است . می توانیم قالب پیشنهادی موجود بر روی سیستم مدیریت محتوا را بارگذاری کرده و تغییرات لازم را روی آن انجام دهیم و مطالب مورد نظر سایت خود را در آنجا بنویسیم .

اطلاعات مندرج در سایت توسط سیستم مدیریت محتوا به عنوان مثال wordpress و با زبانهای برنامه نویسی مانند ASP , PhP , ...  نوشته می شوند .
بسته به نوع زبان برنامه نویسی سایت ، هاست ها به دو نوع تقسیم بندی می شوند :

 1.هاست ویندوزی

 2. هاست لینوکس


هاست ویندوزی بر روی سرورهای با سیستم عامل ویندوز به کار گرفته می شود و زبان  ASP را پشتیبانی می کند .

هاست لینوکس بر روی سرورهای با سیستم عامل لینوکس به کار گرفته می شود و  زبان PhP را پشتیبانی می کند .

این سیستم عامل ارتباطی به سیستم عامل کامپیوتر ما ندارد . یعنی اگر سیستم عامل کامپیوتر ما ویندوز باشد ، می توانیم از هاست لینوکس استفاده کنیم .

یکی از انواع هاست لینوکس ، هاست وردپرس است . استفاده از این نوع هاست برای سایت هایی که سیستم مدیریت محتوای wordpress به کار گرفته اند ، کارایی بالایی دارد . بنابراین سرویس میزبانی وردپرس برای شما عزیزان که با وردپرس کار می کنید ، توصیه می شود .

اگر سرور ارائه دهنده هاستینگ در داخل کشور باشد ، آن را هاست ایران و اگر سرور ارائه دهنده در خارج از کشور باشد ، آن را هاست خارجی نامیم .

یکی از مزیت های استفاده از هاست ایران ، در بالا بودن سرعت دسترسی کاربران داخلی به سایت شماست . هم چنین در هاست ایران با توجه به این که میزبانی داخل کشور است ، تحریم ها بی تاثیر خواهند بود و تعدادی مزیت های دیگر .

امیدوارم مطالب گفته شده به شما عزیزان در انتخاب هاست مناسب کمک کننده باشد .